حسینعلی حاجی دلیگانی نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفتوگو با خبرنگار خانهملت ضمن یادآوری سفر نظارتی کمیسیون اصل نود به استان کرمان و جلسه مشترک با خودروسازان نسبت به معطل ماندن سرمایه ملی در صنعت خودرو هشدار داد و بر ضرورت افزایش تولید در بالاترین ظرفیت تولیدی تاکید کرد و گفت: ظرفیتهای موجود در خودروسازی کشور شامل زمین، تجهیزات و خطوط تولید، سرمایه ملی است و ایجاد سالنها و خطوط تولید بدون استفاده بهینه، نه تنها سرمایه ملی را هدر میدهد، بلکه نیاز مردم به خودرو را تامین نمیکند.
لزوم ورود کمیسیون اصل نود به صنعت خودروسازی باهدف ثبات در قیمتگذاریها
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس افزود: کمیسیون اصل نود باید با حضور استاندار، مسئولان وزارت صمت و معاونان وزارتخانه، برنامهای مشخص و بلندمدت برای این صنعت تدوین کند تا شاهد ثبات تصمیمگیری در قیمت باشیم و امکان پیشبینی آینده فراهم شود.
وی با انتقاد از تخصیص ارز به شرکتهای خودروساز و عدم رفع نیازهای مردم، تاکید کرد: با وجود تخصیص ارز، گشایشی در زمینه تامین خودرو ایجاد نشده است لذا این منابع باید اولویتبندی شوند. خودرو و واردات آن در اولویتهای ارزی امروز جامعه نیست و نگهداری آنها در صف تخصیص ارز، اشتباه بزرگی است.
عدم تحقق تعهدات خودروسازان در زمینه تولید خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد
وی همچنین نسبت به افول تولید داخلی هشدار داد و گفت: در سالهای اخیر، خودروسازان به جای توسعه تولید داخلی، بیشتر به واردات روی آوردهاند و با نام تولید، واردکننده شدهاند. این روند نه تنها به توسعه صنعت کمک نمیکند، بلکه به سود شرکتها محدود میشود.
حاجی دلیگانی از عدم تحقق تعهدات خودروسازان در زمینه تولید خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد نیز انتقاد کرد و افزود: توازن بین تولید خودروهای اقتصادی و خودروهای لوکس رعایت نشده است و برخی شرکتها خودروها را دیر تحویل میدهند، در حالی که وجه واریزی مردم با ارزش زمانی واریز محاسبه نمیشود.
لزوم بکارگیری موسسات دانش بنیان برای توسعه تولید داخل
وی همچنین به کمکاری خودروسازان در زمینه گارانتی قطعات و نقش کمرنگ موسسات دانشبنیان در تولید داخلی اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت موسسات دانشبنیان میتواند ضمن افزایش تولید داخلی، از خروج ارز جلوگیری کند، اما متاسفانه در سالهای اخیر به این مسئله توجه کافی نشده است.
حاجی دلیگانی در پایان تاکید کرد: عدم پایبندی به تعهدات و عملکرد ضعیف خودروسازان باعث کاهش سرمایه اجتماعی میشود و برای جلوگیری از این وضعیت، تصمیمگیری جدی و برنامهریزی بلندمدت ضروری است./
پایان پیام



نظر شما